Thursday, 25 December 2014

Happy Love Go Lucky Bahagian 1

Tahun 2013

" Ann , when you grow up what do you want to be?"
"Ermm. oh i did not know Miss ...I just want to be a mom and take care of my children hehehe..." itu jawapan aku ....aku betul tak tahu apa yang aku nak jadi bila aku besar sebab aku memang tak da cita - cita.....sebenarnya..

"Really?? " Miss Chan amat tidak berpuas hati dengan jawapan aku  mana tidaknya bila tanya kawan kelasku yang lain semuanya bercita- cita besar , ada yang ingin menjadi seorang doktor , arkitek la , engeineer dan ada juga  yang nk jadi perdana menteri hehehe ...cuma aku je...

Kring..kring..

"Wah kau Ann ..gempak giler jawapan kau...kau ni memang brutal...berani kau jawab macam tu kat Miss Chan..." Puji Iyah sambil menunjukkan kedua - dua ibu jari dia yang tak berapa nak besar tu hahaha... " Kenapa ?? Memang aku tak ada cita - cita pun ...aku malas nak fikir lah ...apa pun bila aku besar nanti ,mesti aku kahwin dan ada anak  kan??? Habis nak buat apa lagi ...jaga anak lah and jadi housewife sepenuh masa ahahahhahaha" Aku gelak terbahak - bahak ...
" Kau memang macam tu Ann . Yang kau tahu kau gelak huhahuha je...." kata Atin .
" Dahlah korang tak lapar ke ?? perut aku da berlaju rock kapak ni.." Kata Ecah .. Kami hanya mengangguk dan terus beratur ke kafe kegemaran kami semua.

Kebiasaannya aku beli roti kopi dan air soya tin ....jadi aku ke rak roti dan ingin mencapai roti yang kebetulan hanya tinggal satu je , aku dengan pantas ingin mengambil roti tapi sesuatu lebih pantas telah merampas roti kegemaran ku itu .. Jadi dengan pantas aku menoleh dan... ..

Di meja makan 

"Ann , asal lambat sangat kau ni..Kau beli roti ke atau buat roti?? ....Eh mana roti kau ?Kenapa tak beli? " soalan yang tak putus - putus dari Sarah . Aku hanya berdiamkan diri dan terus duduk di sebelah Ecah dengan muka paling annoying  didunia... Aku betul - betul sakit hati sekarang ni..Kalau aku dapat lah budak tu....

"Oit , kita tanya tak jawab pun ...Kau asal? " ...." Ha'a lah asal kau ni tetiba  bad mood ni .tadi elok bergelak tawa dengan riang nya ?? ..mereka memandang muka aku dengan penuh tanda tanya .
"Tak ada apa apalah, aku dapat budak tu ...memang mati aku kerja kan!!" Aku jawab dengan geramnya...Memang aku geram ...dah lah aku tak bersarapan kerana lewat bangun hari ni..da kenapa jam loceng aku tak berfungsi pulak hari ni..
mereka hanya merenung muka dengan reaksi aneh ...

 ........................

" Excuse me, the roti was mine......" aku ingin mencapai roti tu dari tangan budak lelaki tu...
"What?? I am the one who have  the bun first ....." kata budak lelaki yang panjang galah sambil mahu beredar...." Eh budak kaki panjang..aku yang sampai dulu ...jadi roti tu aku punya !!!..aku terjerit kecil tapi cukup menjadi kan aku perhatian di kafe tu..

"What?? kau ni da kenapa ?? aku yang dapat roti ni dulu...kalau kau nak sangat tunggu je lah esok ..Aku rasa kau tak perlu  menjerit bagai...."marah budak kaki panjang tu..
Aku terpinga - pinga " Memang lah saya menjerit sebab awak rampas je roti dari saya ...saya yang sampai dulu ...tapi sesuka hati awak je ambil roti tu.." jawabku dengan berani tapi sebenarnya aku takut melihat muka budak kaki panjang ni...
"Whatever??........budak kaki panjang tu terus membuka balutan roti dan terus makan tanpa ada rasa serba salah di hadapan aku......"So, kau nk roti ni kan???" sambil menghulurkan roti tu ke arahku
Unbelievable!!.....budak kaki panjang ni memang annoying ....geram nya aku....Aku terus beredar dari situ...sebelum habis aku kerjakan budak tu...

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Kring..Kring

Kedengaran suara riuh pelajar yang bergegas ke kelas setelah waktu rehat berakhir...

"Ann, kau tahu tak ada student baru berpindah kesini hari ni . ..?." soal Atin
" Yelah , lupa pulak ,, aku dengar dari radio bergerak kita tu..yang budak baru tu handsome, tinggi galah diorang kata yang budak tu campuran Chinese - Malay ..Kaya pulak ..anak datuk katakan...." terang Iyah dengan muka excited ..." Aku harap muka dia macam artis Kpop ...boleh lah aku masuk line hahahahahha" kata Ecah dengan aksi malu - malu kucingnya hahha..." Ada - ada jelah korang ni," aku hanya tersenyum dan kami bergegas ke kelas...memandangkan lepas ni subjek Additional Mathematics ..


"Okay, before we start our class...I want introduce to you all your new classmate...." semua pelajar dah bersorak dan menantikan ".Coming Danial..." arah Puan Zuraida. Budak yang bernama Danial tu masuk dan kejab......... macam pernah aku lihat lelaki tu tapi dimana ye???

"Okay guys!!, Hi everyone , I'm Danial . Nice to meet you !!.....kata Danial sambil tersenyum menayang giginya yang tersusun rapi

"Wah panjangnya dia ...putih ...handsome pulak tu ...n kaki dia panjang " kata Iyah  ...
Kaki panjang ??? kejab....huh!1

To be continue....._always smile _ :)






Tuesday, 15 July 2014

MINGGU KE 7 DI KMPK

assalamualaikum ...tujuh minggu da uzma kat sini ..everything okay je duk sini...dapat banyak kawan...uzma ada ramai kawan baru ...dari macam macam negeri kat malaysia ni.... memanglah orang ckp susah duk matrik nie tpi uzma x pernah ckp senang duk matrik kene struggle ...kadang kadang stress macam nak pecah kepala .....benda yang paling uzma susah nak lalui ialah uzma kena berjauhan dengan umi dan abah dan zaim adik uzma....rindu sesangat...sekarang barulah faham dengan perasaan macam mana duduk asrama ...banyak ragam bila duduk kat sini biasalah hati manusia kan berbeza beza ...kita sebagai manusia  tak boleh menilai yang buruk kat seseorang ...

hah lupa pulak uzma rindu sangat kat aqis kawan uzma a.k,a my bff ...die sekarang belajar kat mardi ...mesti lepas ni boleh kahwin da sbb da cukup pakej da haha...rindu die ..in sha allah sesuatu hari nanti kita berjumpa ya balqis....mmuah kali 1000...

aisyah pulak belajar sama kat tempat uzma ...sama je cuma sekarang da pandai bergaya ..meletop kau...uzma gembira je tengok diorg dengan teman baru uzma kat sini...bulann puasa ni uzma nk sangat berubah kepada arah kebaikan nk sangat jadi lebih baik ...uzma patut berubah...yayay

Always smile :)

Saturday, 5 July 2014

Selamat Bulan Ramadhan

Assalamualaikum,  tahun nie adalah tahun yang mengembirkan dan sedih jugak sbb tahun nie uzma sambut bulan puasa nie tanpa ibubapa tercinta... Yelah bergelar pelajar kat matrikulasi perak ni.. kene lah belajar kan.... uzma nk sangat cuba yang terbaik.... goood luck uzma never give up uzma..-always smile:)-

Saturday, 26 April 2014

Matrikulasi.....

Assalamualaikum mmm alhamdullilah.. uzma dapat matrik tapi kat gopeng perak... actually I'm not really sure that I'm happy, sad or maybe confius.... ya... with my result... insyallah tapi not sure nk pergi ke tak.. hopefully and I really need study hard!! Fighting!! Go uzma!!!

Always smile...;)

Sunday, 30 March 2014

Cerita Seorang Rakan !!Bahagian 4

"Sebenarnya.... " Aku menceritakan segalanya kepada Ezza tanpa ragu - ragu... Ezza terkejut dan hanya berdiam kan diri..

"Jadi.. sampai bila kau nak rahsia kan ni pada Iman.. kau tak boleh menipu diri sendiri... Kau kena bagitahu hal sebenarnya " kata Ezza dengan wajah serious..
" Tak boleh,  Iman kawan kita.. aku takkan mengkhianti dia... No... I can't do this... "..Ezza hanya terdiam ..." Ezz,  tolong aku rahsiakan perkara ni.. sesiapa pun tak boleh tahu.Tak,  aku x pernah ada apa pun.. "Aku merayu sambil memengang erat tangan Ezza... "Emm...yelah..

Dua tahun  kemudian....

Kring....kring...
" hello,.... Lisa... how are u my dear.. it's have been a year I not seeing u.."
" Alah,  Ezza I'm really busy right now.... "
Sudah setahun aku berada di Korea untuk menyambung pembelajaran.. bukannya aku tak rindu kawan ku sorang nie.. tapi aku tak boleh balik lagi kerana banyak benda yang diuruskan disini... hehe

Setahun berlalu dengan pantas hingga aku tak rasa yang aku dah lama di Korea...
" Ya... Lisa...what are you doin??? " tanya seorang lelaki yang agak kacak....
" Dong Chan - ah ...ohh I'm just talking with my bff heee....
Dong Chan.... rakan baik aku yang aku kenali dari pertama kali sampai disini... luckily he's can speak Malay uoll haha...
"Oh, Lis... urm.... boleh saya tanya sikit???
Aku yang terpinga ..hairan kenapa nk minta izin bertanya lak nie... aku hanya mengangguk je

Dong Chan... mengeluarkan sekeping gambar dan menghulur kepada aku... aku pun mengambil dan melihat gambar dan ....

To be continued... ALWAYS SMILE;)

Thursday, 20 March 2014

Keputusan spm

Ari nie... uzma dpt keputusan yg mmg kurang memuaskan... memang mengecewakan.... tpi xpe.  Rezeki uzma mmg setakat tu je... ...itu x bermakna yang uzma patut putus asa.... menyedihkan.... sungguh... mengecewakan family......

Tuesday, 18 February 2014

Cerita Seorang Rakan !! Bahagian 3

"Org tu MIR!! "
Mir nama yang amat aq kenali... Aku terdiam tanpa berkata kata mungkin terkejut atau kecewa..
"Mir...Ke..la..s kita tu ke?? " tanyaku dengan tergagap gagap..
Iman hanya mengangguk kepalanya dengan berwajah segan..
Ketika itu aku mampu tersenyum..

Dirumah ku....

Aku hanya berbaring atas katil dengan hati yang aku tak pasti.. Aku pasti lelaki yang disebut oleh rakan ku petang tadi itu adalah lelaki yang sama aku fikirkan..

Aku menghidupkan laptop mini pemberian abahku dan memasuki pendrive Iman... aku meneliti satu satu fail.. kemudian...OMG!!
Jelas begitu banyak gambar  Mir yang sedang bergembira menjalankan aktiviti sekolah dan aktiviti kelas...
Aku terdiam dan tanpa buang masa aku print sahaja bahan yang Iman nak...
"Aku patutnya tahu tentang ni... Iman tak boleh tahu.. tak aku tak pernah ada perasaan pun.. Betul.. "..

Pada hujung minggu..
Tok...Tok..
"Cik Rozie.. Lisa ada tak?? "
"Ada ..kat mana lagi dia tu kalo x kat rumah pokok dia tu...

Rumah pokok ni lah aku dan abang Asyraf bina.. dimana kebanyakkan masa aku amati disini...
"Oit... makcik.. " sergah Ezza..
"Oh ko...EzZ... apa hal ko ni??
"Aik.. kenapa kau macam tak happy je aku.. datang.. " Ezza pura pura merajuk dan memanjangkan muncungnya..
"Taklah... I'm happy having u here!!.. sambil mencubit pipi Ezza yang agak tembam..
Dengan menahan kesakitan.. Ezza pelahan lepaskan gengaman aku..
" oh...yelah tu...emm kau ok ke ni? " .Aku hanya mengangguk tanda setuju. " Yelah sangat kan.. muka kau sedih semacam je. Ada apa apa bagitahu,  nanti kurang lah beban kau tu " Ezza tenung kedalam mata ku dengan berharap aku bagitahu apa yang membuatkan ku sedih.. "Sebenarnya....

To be Continue..ALWAYS Smile:)

Sunday, 16 February 2014

Cerita Seorang Rakan ! Bahagian 2

Ketika kelas sivik sedang dijalankan... kami sekelas diarah membuat aktiviti berkumpulan.. Malangnya aku x dapat satu kumpulan dengan Iman.. Aku dapat kumpulan dengan budak lelaki yang nakal di dalam kelas ini... Akan tetapi....
  "Hey, kesiannya orang tu. HAHA " suara yang amat ku kenali..
" Sibuklah ko tu.... sekurangnya kerja aku siap ..kau ada??? "
Betul! Aku mungkin suka pada mamat ni tapi kadang2 aku mungskil apelah keistimewaan lelaki yang bernama Mir ni... memang wajahnya manis tapi mulutnya agar laser..  yang membuat aku naik berang....

Selesai waktu kelas..
"Liss... kau dah siap da kerja kumpulan kau??? Kumpulan aku ada masalah sikit hah... Rumah kau ade printer kan?? Aku nak print bahan sikit lah..  Boleh kan? " tanya Iman sambil menghulurkan pendrive yang berwarna biru itu..
Aku hanya mengiakan dan ambil pendrive tu dari sahabat baikku itu dan kami berdua bergerak pulang kerumah.. sebenarnya rumah aku Iman dan Ezza berdekatan.. satu kawasan haha..
"Emm.... Lisa.. kau ada suka sape sape x?? " soalan yang mengejutkan bagi ku..
" Taklah..  ko kan kenal aku kan.. prinsip tak nak bercinta tidak mempercayai cinta monyet.. Asal ko tanya?? " cewah.. prinsip yang aku sendiri buat dan x tahu kebenaranya..dan mungkin aku dah pun langgar prinsip itu..

"Sebenarnya.. aku ada suka  seseorang... dan... orang tu " Iman teragak agak untuk menyatakan sesuatu mungkin dia risau yang aku mungkin terkejut dengan lelaki yang digemari..

"SIAPA????" Soalan bertubi -tubi kutanya kann... setelah berapa minit kemudian..

"Orang tu.. MIR!!!"

To Be Continue... ALWAYS Smile: )

Friday, 24 January 2014

Wednesday, 15 January 2014

Kejujuran

Ada orang cakap yang satu perhubungan perlu mempunyai kepercayaan dan kejujuran... emm.. agak - agak kan zaman sekarang masih boleh pakai ke.. betul sebenarnya kita hendak jujur dan percaya.. yelah memang x sepatutnya kita mempercayai seseorang tu sangat.. orang sekarang terlalu taksub akan sesuatu hingga lupa pada yang Esa.. umi uzma pernah cakap kita perlu percaya 100 percent pada Allah.. percaya kat org lain tidak boleh lebih separuh percent.. klah.. assalamualaikum.. always smile: )

Sunday, 5 January 2014

Cinta Seorang Rakan!!

Aku mengenali dirinya... pada aku di tingkatan empat.. Kami didalam kelas sama yg dipanggil kelas 4 esco... Selama ini aku tidak pernah mengenali dirinya..

Pada awal tahun...

"Lisa,  kita dapat satu kelas...huhu walaupun kita dapat kelas sains tulen 3 ..tak pelah. " betul tu aku gembira kawan ku Iman satu kelas tapi malang bagi Ezza duduk dikelas lain..

Aku dan  Iman memilih tempat kedua akhir didalam kelas... agak sukar tapi menyeronokkan...
Hari pertama kami mengenali antara satu sama lain dan disitu lah aku mengetahui tentang dia..  ia dipanggil Mir.. seorang yg agak pendiam tapi menarik... pada mulanya aku hanya memerhati dan aku mengetahui yang dia seorang yg pandai melukis... dan agak comel!! Hehe... 
Ada satu hari... Mir memang gemar membantu guru kelas mengedar bahan  pelajaran kepada kami sekelas mungkin kerana dia duduk berdekatan dengan meja guru...yg menyebabkan di 'terpaksa ' menolong haha... dia selalu menyakat dengan tidak memberi bahan tu. Kadang - kadang dia membuat aku geram tapi senyuman nya memang menawan hati... Dia selalu memberi senyuman yang menawan... mukanya yang manis...

TO BE Continued... ALWAYS SMILE: )